Kul att just du hittade hit!
Den här bloggen har framförallt syftet att sprida information om ett arbete som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, Om jag sen kan bidra till det arbetet genom lite försäljning av mina alster är det ännu bättre. Projektet jag stöder heter Love and Hope och räddar asiatiska barn ur djupaste förnedring i sexslaveri. Läs mer på Love and Hopes egen hemsida:
https://loveandhope.org

onsdag 2 november 2016

Från skrot till smycke

När jag gör smycken blir det silverbitar över. De hamnar i en burk, och emellanåt tar jag en och annan bit ur burken och smälter till ett nytt smycke. Jag använder mig bara av enkla medel och när jag gjuter använder jag modellgips. Jag brukar glömma att fota när jag jobbar, men idag bestämde jag mig för att dokumentera ganska ordentligt. ;)


Två gjutna hjärtan i äkta silver. ca 10 mm breda. Ett blankpolerat och ett skrovligt.
295:-/st + ev frakt 10:-
Kedjor som på bilden finns i längderna 36, 38, 42 och 45 cm. 115:-
Min enkla gipsform. Håller till några gjutningar.
Lite delar från silverbestick läggs direkt i formen.
Sen är det vara att värma tills det smälter.
Något hett om man säger så. 
Silvret är svart när det svalnat, men ....
... efter en stund i syrabadet är det silverfärgat igen.
De vassa kanterna filas bort.
En liten, liten silverögla ska lödas fast. En bit lod på plats, bara värme som fattas.
Såja, nu sitter öglan där den ska.
Stämplarna ska dit också. Sitter på baksidan.
Lite ytterligare slipning nu när det är lättare att hålla med öglan fastlödd.
Efter ytterligare putsning och polering är det dags för "vitkokning",
dvs upphettning och syrabad några gånger för att få upp en högre silverhalt i ytan.

En upphängningsögla sätts i för att kunna trä i en kedja.
Sista momentet före fotografering. En stund i polermaskinen.
Här tillsammans med ett par andra smycken.
Det färdiga resultatet. Ett par söta små hjärtan.




Varenda krona som kommer in av försäljningen används till att rädda nepalesiska småflickor ut ur sexslaveri. Läs mer om LoveNepals arbete här.

Vill du beställa något skickar du ett mail. Tala om vad du önskar beställa samt din adress. 
Ange gärna om du vill betala med swish eller banköverföring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar